На третьому році життя діти стають самостійнішими. Продовжує розвиватися предметна діяльність, Ситуативно-ділове спілкування дитини і дорослого; удосконалюються сприйняття, мова, початкові форми довільної поведінки, ігри, наочно-дієве мислення.
Розвиток предметної діяльності пов’язаний із звсвоєнням культурних способів дії з різними предметами. Діти починають орієнтувати свої дії на культурну модель дорослого.
Мовлення.
Слово відділяється від ситуації і набуває самостійного значення. Діти продовжують освоювати назви оточуючих предметів, вчаться виконовити прості словесні прохання дорослихв межах видимої наочної ситуації.
Кількість слів, що розуміється значно зростає. Удосконялюється регуляція поведінки в результаті звернення дорослих до дитини, яка починає розуміти не тільки інструкцію, алей ррозповідь дорослих.
Інтинсивно розвивається мова дітей. До трьох років вони засвоюють основні граматичні структури, намагаються будувати прості речення, в розмові з дорослим використовують практично всічастини мови.
Розвиток пізнавальних процесів.
Основною формою мислення стає наочно-дієва. ЇЇ особливість полягає в тому, що проблемні ситуації, що виникають у житті дитини вирішують шляхом реальної дії з предметами.
Творчість.
Власне поява образотворчої діяльності обумовлена тим, що дитина вже здатна сформувати намір зобразити предмет. Типовим є зображення людиниу вигляді "головоногих" - кола і ліній, що відходять від нього.
До третього року життя вдосконалюються зорові і слухові орієнтування, що дозволяє дітям безпомилково виконувати ряд завдань: здійснювати вибір з 2-3 предметів за формою, величиною і кольором; розрізняти мелодії; співати.
Дитина починає усвідомлювати власне "Я".